کاملان – ظهیری | شهرآرانیوز؛ انتشار اوراق مشارکت یکی از مسیرهای پیش روی شهرداریها برای تأمین نقدینگی پروژههای کلان مانند ساخت قطارشهری و نوسازی بافت فرسوده و... است و دولت نیز هر سال در بودجه کشور مجوز صدور میزان مشخصی از اوراق را برای شهرداریها صادر میکند که در این میان هر شهرداری با توجه به ظرفیتش بخشی از این اوراق را جذب و نقد میکند.
شهرداری مشهد سال گذشته در رکوردی بیسابقه، ۶۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۱ درصد از کل اوراق پیشبینیشده برای کشور را جذب کرد و هفته گذشته و درحالیکه بسیاری از کلانشهرها نتوانستند آنچنان که باید و شاید اوراق مشارکتشان را نقد کنند، شهرداری مشهد از طریق اوراق ۵۳۰۰ میلیارد تأمین مالی برای ساخت مترو، نوسازی بافت فرسوده و خرید اتوبوس جذب کرد. حالا با این گشایش مالی پروژههایی مثل فاز یک خط ۳ قطارشهری، خرید اتوبوس و یا بازآفرینی بافت فرسوده شهر با سرعتی بیشتر از قبل پیگیری خواهد شد.
شهردار مشهد با اشاره به جذب ۵۳۰۰ میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت گفت: «در اقدامی بیسابقه و با تلاش همکاران حوزه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، ۵۳۰۰میلیارد تومان جذب منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت اسلامی انجام شد. فروش این اوراق در نوع خود در کشور بیسابقه است.»
محمدرضا قلندرشریف ادامه داد: «این موفقیت در شرایط اقتصادی حاکم و همچنین شرایط حساس منطقه، با بهترین نرخ ممکن، اقدامی مهم و مؤثر از سوی مدیریت شهری مشهد در راستای توسعه خطوط قطار شهری، خرید اتوبوس، بازسازی بافت فرسوده ثامن و محلات هدف بازآفرینی است. با این تأمین مالی، انشاءالله تا پایان سال شاهد بهرهبرداری از فاز یک خط۳ قطار شهری خواهیم بود.»
وی با قدردانی از همراهی نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: «همراهی ارزشمند نمایندگان مردم شریف مشهد در مجلس شورای اسلامی، به ویژه حجتالاسلام والمسلمین پژمانفر، و حمایتهای ارزنده اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در تمامی مراحل این موضوع، عامل اصلی کسب این موفقیت بوده تا همواره شاهد پیشرفت و آبادانی شهر باشیم. البته باید از همکاری صمیمانه مدیران بانک مرکزی و مساعدتهای بیدریغ مدیران عامل و هیئت مدیره بانکها و صندوقهای تأمین سرمایه، به ویژه بانک شهر برای عاملیت و ضمانت اوراق، بانکهای ملت و رسالت برای خرید اوراق و همچنین صندوق تأمین سرمایه پارت برای مشاوره، ستایش و قدردانی کرد.»
معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به انتشار ۶۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال گذشته توسط شهرداری مشهد برای قطارشهری، بافتهای فرسوده و خرید اتوبوس، گفت: اوراقی که منابع مالی آن در روزهای پیش جذب شد، مربوط به سال ۱۴۰۲ بود که در انتهای سال گذشته منتشر شد و ما در سال جدید میتوانستیم آن را نقد کنیم. با توجه به سود کمی که اوراق مشارکت شهرداری دارد، خرید آن شاید برای مردم جذاب نیست و مدیریتشهری برای نقدکردن این اوراق مجوزی ششماهه دریافت میکند که تا پایان سال مالی بتواند این اوراق را تعیینتکلیف کند و بفروشد.
محمدهادی محمدیمقدم درباره جزئیات نقدشدن این اوراق مشارکت نیز بیان کرد: با پیگیریهای چهارماههای که انجام شد و حمایتهای شورای اسلامی شهر از مدیریتشهری و پشتیبانیهای شهردار مشهد و نمایندههای محترم مشهد در مجلس شورای اسلامی بهویژه حجتالاسلاموالمسلمین پژمانفر، توانستیم رکوردی بینظیر در فروش اوراق مشارکت در بین کلانشهرهای کشور ثبت کنیم و بتوانیم ۵۳۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت جذب منابع مالی داشته باشیم، درحالیکه شهرداری تهران فقط توانست ۴۰۰۰ میلیارد تومان از این طریق منابع مالی جذب کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این اتفاق، ما در شهرداری مشهد توانستیم هم اوراقی را که ۵۰ درصد سود و بازپرداخت آن را دولت تقبل کرده است، بفروشیم و هم اوراقی را که ۱۰۰ درصد سود و بازپرداخت آن با خود شهرداری است، به منابع مالی نقد تبدیل کنیم که این هم در نوع خودش کاری بینظیر است. ضمن اینکه اینبار جزو اندکدفعاتی بود که بانکها برای خرید اوراق اقدام میکردند و اوراق شهرداری مشهد را دو بانک ملت و رسالت خریدند.
محمدیمقدم با بیان اینکه پروژههای مربوط به این اوراق مشارکت با این جذب منابع مالی سرعت بیشتری به خودش میگیرد، تأکید کرد: انشاءا... با این اوراق تا پایان سال فاز یک خط ۳ قطارشهری را به پایان میرسانیم. همچنین حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مربوط به خرید اتوبوس است که با این رقم اتوبوسهای جدیدی به ناوگان مشهد اضافه میشود. بخش دیگری از این اوراق هم صرف بهسازی و بازسازی مناطق بازآفرینی خواهد شد.
رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد ادامه داد: این اوراق مشارکت در محل طرح خودش هزینه خواهد شد و شهرداری این امکان را ندارد که اوراق یادشده را در جای دیگری هزینه کند. وی در پاسخ به اینکه آیا این منابع مالی به حساب شهرداری مشهد وارد شده است، توضیح داد: بعد از تخصیص اعتبار ۵۳۰۰ میلیارد تومانی به حساب شهرداری مشهد و پس از حدود یک ماه که فرایند نقلوانتقال انجام شود، این رقم در محل پروژههای مربوط به خودش هزینه خواهد شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، مشارکتها و مسکن شورای اسلامی شهر مشهد هم در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن قدردانی از نقشآفرینی همه ارکان مدیریتشهری و نمایندههای مجلس شورای اسلامی برای نقدکردن اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد بیان کرد: از همه کسانی که باعث شدند تا این اوراق نقد شود، باید تشکر کنم. از همکارانم در شورای اسلامی شهر مشهد که مصوبات و مجوزهای لازم را در اختیار شهرداری مشهد قرار دادند نیز تشکر میکنیم. مدیران و کارشناسان معاونت اقتصادی شهرداری مشهد شبانهروزی برای تحقق این منابع مالی وقت گذاشتند.
مجید دبیریان اوراق مشارکت را یکی از منابع اصلی شهرداری مشهد برای تأمین نقدینگی برخی پروژههای کلان دانست و تصریح کرد: اوراق مشارکت اصلیترین منابع تأمین نقدینگی شهرداری مشهد برای برخی پروژهها مثل قطارشهری است و دولت هرسال این ظرفیت را در اختیار مدیریتشهری قرار میدهد. وی با تأکید بر اینکه برای موضوع انتشار اوراق و جذب منابع مالی از این طریق دست شهرداری را باز گذاشتهایم، ادامه داد: معتقدیم اگر در این زمینه حامی شهرداری باشیم، آنها حداکثر ظرفیت خودشان را نشان میدهند. «فاز یک خط ۳ قطارشهری باید تا پایان سال راهاندازی شود.»
این جمله را دبیریان در ادامه صحبتهایش مطرح کرد و در اینباره گفت: اولویت اول ما برای فروش اوراق، اوراق مشارکت مربوط به قطارشهری بود و همین اتفاق هم افتاد. اکنون که این منابع مالی برای قطارشهری و بهویژه خط ۳ تأمین شده است، شهرداری مشهد برای راهاندازی فاز یک خط ۳ قطارشهری تا ماههای آینده باید تلاش کند و تعهد بدهد و از این به بعد هیچ عذری پذیرفته نیست.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز با بیان اینکه از مجموع اوراق مشارکت، سهم خطوط مترویی مشهد ۲۹۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: براساس تقسیمبندی، ۷۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار مربوط به خط ۲ مترو، ۵۰۰ میلیارد آن مربوط به خط ۴ مترو و ۱۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به خط ۳ مترو است.
کیانوش کیامرز با بیان اینکه براساس برنامه زمانبندی این مبالغ تا نیمه آبان آزادسازی خواهد شد و با آزادسازی این مبالغ فعالیتهای عمرانی در حوزه مترو افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: تمرکز کاری ما اکنون مربوط به ۱۷۰۰ میلیارد تومان خط ۳ برای راهاندازی فاز نخست این خط مترویی است. همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان خط ۲ برای ایستگاه سلامت است و ۵۰۰ میلیارد تومان خط ۴ نیز مربوط به افزایش سرعت کاری در حفاری این خط خواهد بود.
وی افزود: با تزریق این منابع مالی و افزایش توان کاری، همه تلاش ما این است که بتوانیم تا ۲۲ بهمن فاز نخست خط ۳ مترو را راهاندازی کنیم. برای این بخش از خط درمجموع حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است، اما با همین ۱۷۰۰ میلیارد تومان میتوانیم دستکم مسافرگیری داشته باشیم. همچنین برای خرید تجهیزات که اکنون متوقف است، باید در آبان ۵۰۰ میلیارد تومان واریزی برای پیشپرداخت داشته باشیم تا تجهیزات لازم زودتر تولید شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد هم با تأکید بر لزوم انتشار اوراق مشارکت برای سرعتبخشیدن به پروژههای زیرساختی مثل قطارشهری، تصریح کرد: دولت در بودجه سالیانه خودش برای پروژههای زیرساختی مثل قطارشهری، خرید ناوگان شهری و نوسازی بافت فرسوده اجازه انتشار اوراق مشارکت میدهد. این اوراق در دو مدل است که یا با قبول بازپرداخت ۵۰ درصدی توسط شهرداری منتشر میشود یا ۱۰۰ درصد سود و بازپرداخت را شهرداری تقبل میکند.
حسین حسامی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و کمبود نقدینگی در کشور، این اوراق مستقیم در پروژههای زیرساختی هزینه میشود و با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، ورود و تزریق پول اوراق به پروژهها بسیار بااهمیت است. اگر با نگاه مهندسی ارزش به این موضوع نگاه کنیم و با توجه به تورمی که حاکم است، استفاده از اوراق با سود و کارمزدی که دارد، به نفع شهرداری مشهد است. این اوراق بهصورت مستقیم به پروژههای عمرانی تزریق میشود و امین اوراق نظارت دارد که این مبالغ جای دیگری هزینه نشود.
وی با اشاره به هزینهبربودن ساخت مترو برای شهرداریها، ادامه داد: ساخت هر یک کیلومتر مترو حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان میشود. پس با این هزینهها و با توجه به اینکه بازپرداخت اوراق چهارساله است، اگر بتوانیم هرچه بیشتر از اوراق استفاده و منابع آن را به پروژههای مهم تزریق کنیم، در پروژه مترو بیشتر پیشرفت میکنیم. اگر سه سال قبل اوراق بیشتری منتشر میشد، خطوط ریلی در شهر مشهد با سرعت بیشتری توسعه پیدا میکرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر ادامه داد: با کار شبانهروزی، اوراق سال گذشته نقد شد، ۵۳۰۰ میلیارد تومان از اوراق به فروش رسید و پول آن به حساب شهرداری مشهد واریز میشود، درحالیکه شهرداریهای دیگرکلانشهرها نتوانستند این رقم فروش داشته باشند. این عملکرد بسیار خوب است و امیدواریم شاهد پیشرفت کلانپروژههای شهری و بهویژه خط ۳ قطارشهری باشیم که میثاق ما با مردم است و امیدواریم این خط تا دهه فجر و درنهایت تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز درباره تحقق فروش این اوراق بیان کرد: از زمانی که شهرداریها طبق قانون مستقل اداره میشوند، یکی از وظایف دولتها این است که در حوزه زیرساختها به شهرداریها و دهیاریها کمک کنند و اعتباراتی بابت این موضوعات برای آنها پیشبینی شود. امروز در کلانشهرها بهویژه در شهری مثل مشهد، با داشتن ۳.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن و حضور بیش از ۳۰ میلیون زائر در سال، نیازمند این هستیم که زیرساختهای مناسبی در حوزه خدمات حملونقل درونشهری داشته باشیم و این زیرساختها در شهر مشهد مهیا شود.
حجتالاسلاموالمسلمین نصرا... پژمانفر افزود: در همین راستا موضوعاتی مانند ایجاد مترو، توسعه شبکه اتوبوسرانی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی جزو اولویتهای شهر مشهد است. در همین زمینه دولت برای اینکه بتواند از این بخشها حمایت کند، باید بخشی از اعتبارات را بهصورت نقدی در اختیار شهرداری قرار دهد و طبق قانون هوای پاک نیز دولت موظف است تسهیلاتی به شهرداری پرداخت کند.
وی افزود: با توجه به اینکه دولت نتوانسته است از شهرداری مشهد حمایت نقدی کند، باید اوراق مشارکت را در اختیار قرار دهد که این موضوع در لایحه بودجه برای شهرداری پیشبینی شد.
حجتالاسلاموالمسلمین پژمانفر ادامه داد: اوراق مشارکت نیز بهطور طبیعی باید در اختیار مؤسسهای قرار گیرد و بهازای آن درصد تنزیل برایش انجام شود تا بتواند پول را بهصورت نقدی برای پروژهها در اختیار داشته باشد. معمولا مؤسسات به این موضوع رغبتی ندارند و در بازه زمانی پیشبینیشده پای کار نمیآیند.
در همین راستا شهرداری مشهد ۵۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار داشت که خوشبختانه با پیگیریهایی که از طریق کمیسیون داشتهایم، دو بانک رسالت و ملت در این زمینه همراهی کردند و اکنون فرصت خوبی برای شهر مشهد ایجاد شده است تا اقدامات لازم برای تکمیل خط ۳ مترو، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و دیگرموارد لازم برای شهر مشهد انجام شود و شهرداری مشهد میتواند از این مبالغ بهرهمند شود.
وی تأکید کرد: با نقدشدن این مقدار اوراق مشارکت، تحولی بزرگ در عرصه فعالیتهای شهر مشهد در شهرداری اتفاق خواهد افتاد و این اقدام، یک حرکت بابرکت و ارزشمند خواهد بود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع که آیا در بودجه سال آینده کل کشور نیز موضوع اوراق مشارکت برای شهر مشهد و افزایش آن پیگیری خواهد شد، گفت: موضوع اوراق مشارکت در بودجه سال آینده نیز هم پیشبینی میشود و هم افزایش خواهد یافت. امیدواریم روند عمرانی شهر و کارگاه عمرانی شهر مشهد نهتنها متوقف نشود، بلکه با قوت بیشتری این اقدامات انجام شود.
وی با بیان اینکه موضوع مترو در شهر مشهد اتفاقی بزرگ و کاری هزینهبر است که شایدچندان به چشم نمیآید، تصریح کرد: امروز برای ساخت هر کیلومتر مترو چندینهزارمیلیارد تومان باید هزینه شود و خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
پژمانفر ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها دوست دارند کارهایی انجام دهند که دیده میشود و ملموس است و مدیریتهای شهری تمایل دارند کارهایی مانند ساخت پل، ساخت معابر یا آسفالت معابر را انجام دهند که قابل مشاهده باشد، اما در کمتردورهای شاهد بودهایم که عملیات در حوزه مترویی با این شدت و کیفیت انجام شود. ضمن احترام به همه دورههای مختلف شورای اسلامی شهر مشهد، اگر مقایسهای بین اقدامات مدیریت شهری در حوزه خطوط مترویی در این شهر صورت گیرد، شاهد موفقیت و مطلوببودن اقدامات این مدیریت در مقایسه با دورههای گذشته خواهیم بود.
پس از قطارشهری، نوسازی بافت فرسوده و حوزه بازآفرینی بیشترین سهم را از اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ دارد و قرار است با منابع مالی این اوراق به سه بافت فرسوده عامل، شهدا و آبکوه تزریق شود. محمود عبدا... زاده، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، با اشاره به میزان تخصیص اعتبار به این سه بافت هدف بازآفرینی از طریق اوراق مشارکت، گفت: سهم سازمان بازآفرینی از ۵۳۰۰ میلیارد تومانی که جذب شده، ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که از این عدد ۳۰۰ میلیارد تومان به بافت عامل تزریق خواهد شد، ۳۰۰ میلیارد تومان سهم بافت فرسوده آبکوه خواهد بود و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای طرح میدان شهداست.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه این سازمان قرارداد خرید صد دستگاه اتوبوس را با یک تولیدکننده داخلی بهصورت نقد و تهاتر امضا کردهاست، اظهار کرد: سهم بخش اتوبوسرانی مشهد از اوراق منتشرشده ۳۰۰ میلیارد تومان است که این مبلغ برای بخش نقدی قرارداد خرید صد دستگاه اتوبوس هزینه خواهد شد و تأمین مالی مابقی این قرارداد بهصورت تهاتری خواهد بود.
محسن شریعتی با بیان اینکه قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس دوازدهمتری حدود ۹ میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: با پرداخت بخش نقدی این قرارداد که از طریق اوراق مشارکت تأمین شده است و براساس قرارداد، تا شش ماه آینده کارخانه مربوط اتوبوسها را تولید میکند.